Asszertív vagy agresszív viselkedés? Avagy ki vigye le a szemetet?

2019.01.11

Miben különbözik az asszertivitás az agressziótól? Hogyan legyünk asszertívek? Milyen haszna van az asszertivitásnak? A mai cikkem ezekről a kérdésekről fog szólni.

A következő két párbeszéd részlet közül melyik az ismerős számodra? Te melyik esetben vinnéd le szívesebben a szemetet?

Párbeszéd A

  • Olyan jó lenne, ha esetleg, netalántán eszedbe jutna, hogy néha te is levidd a szemetet, ha nem nagy fáradság, mert én már olyan fáradt vagyok, mert már feltakarítottam az egész lakást, te meg csak és kizárólag a gép előtt ülsz és amúgy se csinálsz soha semmit, mert itthon mindig mindent én csinálok.

  • Jajj, ne hisztizz, hagyjál már békén, a héten már kétszer magamtól levittem, észrevehetted volna.

  • Igen, akkor most is le tudod vinni.

  • Ha ilyen bunkón mondod, ne is álmodj róla!

Párbeszéd B

  • Nagyon fáradt vagyok, mert egész nap takarítottam. És nagyon jól esne, ha segítenél nekem abban, hogy levinnéd a szemetet. Kérlek, segíts nekem abban, hogy legalább most leviszed.

  • Ne haragudj, de máskor is le szoktam vinni. Zavar, hogy sose veszed észre, ha segítek neked.

  • Tényleg, most hogy mondod, igazad van, ne haragudj. Esetleg most is le vinnéd, ha megkérlek rá?

  • Igen, leviszem, de kérlek, máskor vedd észre, hogy én is szoktam neked segíteni, mert nagyon dühítő szokott lenni.

  • Oké.

Az A párbeszéd az agresszív kommunikáció egyik tankönyvi példája is lehetne, míg a B párbeszédben az asszertivitás kommunikációs fogásai is megjelennek.

Az asszertív és az agresszív kommunikáció különbségéről

Az asszertivitást magyarul önérvényesítő magatartásnak nevezzük, olyan kommunikációs stílus, ahol fontos a saját érzelmek, gondolatok szabad felvállalása, de ugyanannyira fontos a saját érdekeinek közvetítése is.

Az agresszív kommunikáció azon a meggyőződésen alapul, hogy az ember saját igényei, kívánságai és véleménye fontosabb, mint másoké, ezért ebben amellett, hogy kifejezzük saját igényeinket, ötleteinket, a másokéit elnyomjuk, vagy azokat nem vesszük figyelembe.

És itt a legnagyobb különbség az agresszív és az asszertív viselkedés között, hiszen az asszertív kommunikáció során a mások véleménye és érdeke egyenértékű a sajátunkkal.

Míg az asszertivitás esetében egy optimális győztes-győztes felállás megtalálására törekszünk, addig az agresszív kommunikációról ez nem mondható el. Azonban az asszertivitással kapcsolatban azt is fontos kiemelni, hogy a kompromisszum alapú megoldás megtalálását sajnos nem lehet mindig elérni.

"Ne okozz nekem túl sok fájdalmat, ha nem igazán szükséges, és ments meg attól, hogy én valaha is fájdalmat okozzak neked!" Antoine de Saint-Exupéry

Hogyan legyünk asszertívebbek?

Az asszertív kommunikáció elsajátításához a következő lépéseket kell megismernünk:

  1. Fejezzük ki érzéseinket és gondolatainkat is az adott problémával kapcsolatban.

  2. Ennek érdekében alkalmazzunk hatékonyabb beszédstílust, mert így könnyebb megtalálni a győztes-győztes megoldást:

  • rólunk szóljon (egyes szám első személyben beszéljünk),

  • ha hosszú monológ végén, sokrétű dologról van szó, foglaljuk össze a mondandónk lényegét,

  • esetleg hozzunk fel példákat a korábbi tapasztalataink alapján,

  • a kérésünket, vagy javaslatunkat konkrétan fogalmazzuk is meg.

  1. Figyelmesen hallgassuk meg a másikat, értsük meg őt, hiszen mindenki szívesebben hallgat meg és könnyebben működik együtt egy olyan partnerrel, aki figyel rá. Tiszteljük a saját és mások véleményét!

  2. Viszont, ha szükséges, tudjunk nemet mondani!

  3. Merjünk kérdezni, hátha valamilyen információ még nincs a birtokunkban.

  4. Emellett legyünk nyitottak arra, hogy a másik szempontjai hatással lehetnek a saját véleményünkre.

Miért is jó, ha asszertíven kommunikálunk?

Kutatási eredmények és gyakorlati tapasztalatok is bizonyítják, hogy az asszertív kommunikációs stílus

  • javítja az önképet, az önértékelést és az önismeretet,

  • segíti abban, hogy jobban megértsük a másikat,

  • növeli az empátiás készséget,

  • csökkenti a kommunikációs helyzetekben megélt szorongást,

  • segíti a mindennapi konfliktusaink stressz-mentesebb megoldását,

  • javítja a személyközi kapcsolatainkat,

  • tanulható és gyakorolható készség.

Nektek milyen tapasztalataitok vannak az asszertív kommunikáció terén? Milyen élet-helyzetekben alkalmaznátok? Ha már asszertívan kommunikáltok, milyen változások tapasztaltok a korábbiakhoz képest?